Pengikut

Selasa, 1 November 2011

Piket MTUC P.Pinang 3 Nov. di Perai

Perkarangan Pearl View Hotel, Seberang Perai Tengah dipilih sebagai lokasi piket raksasa peringkat Pulau Pinang anjuran Kongres Kesatuan Sekerja Malaysia (MTUC).

Penganjur memberitahu, piket itu diadakan pada Khamis ini bermula jam 5 petang sebagai membantah cadangan pindaan kepada Akta Pekerjaan yang diluluskan di Dewan Rakyat bulan lepas yang boleh menjejaskan keselamatan pekerjaan dan hak-hak pekerja.

Piket tersebut diadakan di seluruh negara selepas satu keputusan dicapai dalam satu mesyuarat yang dihadiri lebih 100 kesatuan yang bernaung di bawah pertubuhan gabungan itu pada 3 Oktober lepas.

MTUC terdiri daripada 390 daripada 692 kesatuan yang berdaftar di negara ini, yang mewakili 802323 ahli.

Presidennya Khalid Atan dalam satu kenyataan media sebelum ini berkata, "Kami telah memutuskan untuk mengadakan piket untuk meluahkan rasa tidak puas hati kami dengan tindakan terutama yang bergerak Manusia Sumber Kementerian ini untuk terus dengan bacaan yang kedua pindaan walaupun kami telah menghantar surat kepada menteri untuk penangguhan kerajaan."

MTUC telah menghantar surat meminta penangguhan pindaan kepada menteri, Datuk Dr S. Subramaniam pada mesyuarat Majlis Penasihat Buruh Kebangsaan (NLAC) pada 3 Oktober, satu jam sebelum piket di luar Parlimen.

Kali terakhir MTUC diadakan piket di seluruh negara adalah pada tahun 2007 berhubung isu gaji minimum di sektor swasta.

Langkah terbaru ini dijangka memberi kesan berantai di kalangan pekerja ke atas pentadbiran Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak pada pilihan raya umum ke-13 yang diramalkan paling awal pada hujung tahun ini. - PD

Tiada ulasan:

Catat Ulasan