Pengikut

Jumaat, 23 Disember 2011

Setiap yang hidup akan mati. UMNO bagaimana?

Setiap makhluk bermula dan berakhir. Setiap yang hidup akan berakhir. Ramai manusia yang cuba lari dari menghadapi kematian tetapi mati itu adalah wajib. Baik manusia, atau pun pertubuhan dan yang lain-lain yang dihidupkan akan mati. Oleh itu kita kadangkala terlupa yang kita sendiri akan menghadapi mati.

Kalau kita mendengar di mana-mana terlalu ramai yang mempunyai pandangan yang UMNO juga akan mati kerana tanda-tandanya semakin jelas dari hari ke hari, minggu ke minggu dan bulan ke bulan. Begitulah seterusnya. Hanya waktu sahaja yang menentukan masanya.

Kadangkala seseorang atau pertubuhan itu akan menghadapi penyakit yang serius dahulu sebelum mati. Setengahnya mati mengejut kerana serangan angin ahmar dan jantung. Bagi pertubuhan ada yang mati mengejut. UMNO (asal) dulu menghadapi mati mengejut. Tetapi ada penggantinya yang di hidupkan secara mengejut dan meminjam nama yang telah mati itu. Pendeknya yang hidup semuanya akan menghadapi mati dan itu adalah hakiki.

Dua tiga hari yang lepas saya bertemu dengan seorang yang tidak saya kenali sebelumnya. Kami bertemu kerana beliau menelefon saya untuk berjumpa dan berbincang tentang perkara yang telah saya tulis. Nampaknya beliau adalah seorang yang selalu mengikuti apa yang saya telah tulis dalam blog kecil saya ini.

Beliau telah menjemput saya di kedai mamak yang berhampiran dengan kediaman saya dan membawa saya minum di Holiday Villa, Subang Jaya. Semasa di dalam kereta beliau saya ternampak banyak baju-T UMNO. Saya bertanya kenapa banyak sangat baju T UMNO ini. Beliau menjawab yang baju itu memang sudah lama berada di dalam keretanya, tetapi beliau merasa tidak sedap untuk membahagi-bahagikan kepada ahli-ahli di cawangan beliau dan orang ramai.

Apabila saya tanya kenapa tidak sedap hati, beliau memberitahu saya yang beliau telah di sindir oleh sanak saudara beliau dan ahli-ahli UMNO cawangan beliau sendiri yang menunjukkan rasa tidak gemar dengan UMNO dan tidak mahu memakainya.

“Cerita UMNO akan mati ini mungkin menjadi kenyataan kerana orang ramai tidak langsung berminat untuk mengenakan dan memakai baju-T yang mempunyai logo UMNO itu. Saya telah masuk kampus untuk membahagi-bahagikan baju-baju T itu tetapi mahasiswa-mahasiswa menolaknya. Jadi apa lagi boss, saya pun malu nak menurunkan dari kereta saya ini” kata beliau yang berada dalam lingkungan umur lima puluhan itu.

Semasa minum beliau bertanya kepada saya apa yang beliau patut lakukan kerana beliau sudah nampak UMNO sudah tidak boleh bertahan lagi. UMNO katanya sudah tidak dihormati lagi oleh jiran tetangga beliau. Beliau terus bertanya, “Abang ahli UMNO lagikah?” Saya menjawab, “masih agaknya”

Beliau bertanya, “Abang nak kekal dalam UMNO ke” Saya jawab, “mungkin tidak” Bila beliau bertanya apa sebabnya saya jawab, “Baca tulisan saya, saudara akan tahu sebabnya”.

Jelas insan yang berhadapan dengan saya itu adalah seorang yang baik dan serius dalam pemikiran beliau. Sepanjang perbualan saya itu beliau bertanya samada beliau patut meninggalkan UMNO atau pun tidak. DAN sampai habis saya tidak memberikan nasihat samada patut keluar atau tetap di dalam UMNO. Hanya saya jawab, “terpulang, ini negara demokrasi. Mana-mana parti pun boleh kita sertai dan bergiat. Hanya, kalau hendak bergiat, pastikan kita mempunyai fikiran yang siuman dan tidak bercakap sorang sorang dan serius dalam perjuangan.

“Saya bukan apa bang, saya bertanya kerana saya terlalu rimas melihat keadaan yang tidak menentu sekarang ini. The leaders are all out to enrich themselves. We members have not much problems but the problems are with the leaders. They are milking us dry. I think every leader is doing it and they are protecting each other. We are ruled by mafias and looters. Felda listing and the purchase of the second generation petrol vessels by MINDEF to me are the latest series financial scandals. It’s in billion and billion. There have been too many before and many more to come.” Beliau bersungut. “Semuanya ni kena dihentikan dan yang patut melakukannya ialah orang ramai” sambungnya lagi.

Insan ini nampak terlalu serius dan saya hanya menyatakan yang saya juga nampak perkara seperti ini sudah lama berlaku dalam UMNO. Rasuah sudah menjadi ‘addiction’ kepada pimpinan di peringkat apa sekali pun. Melakukan semua ini tidak dapat di berhentikan oleh mereka ini kerana ia sudah masuk ke dalam saluran dan saraf mereka.

“Bang, saya nak ikut abanglah sebab abang serius nampaknya.jika membaca pemikiran you dalam tulisan melalui blog you” katanya kepada saya. Saya menjawab, “You boleh ikut kalau you nak, tetapi I have nothing to offer you. Kalau nak ikut saya ikut sajalah. Nanti jangan bersungut susahlah, tak larat kena belasah dek penyokong perasuah ini dan sebagainya. Tetapi kali ini tentangan terhadap BN is very formidable and BN is very defensive of late. I think BN is falling apart already and it’s not impossible for Pakatan to put BN leaders at the opposition bench soon. You can see that written everywhere on the wall”

Saya menulis pertemuan ini kerana ini bukan pertemuan yang pertama tetapi banyak kali dengan banyak pihak, sehingga saya sudah ‘conclusive’ dalam pandangan saya yang keadaan ini sudah hampir sangat waktunya untuk berlaku.

Tetamu saya ini akhirnya berkata, “Tak apa bang, apa-apa yang hidup itu pasti mati. Kalau ia terjadi kepada UMNO, it just another happening” Itulah kata-kata terakhir beliau semasa minum petang itu.

Bila seorang ahli UMNO menerima hakikat bahawa kematian UMNO itu adalah perkara yang biasa sebagai makhluk maka tidak lagi payah-payah kita berfikir. Kita terima sahaja jika ia benar berlaku.

Saya berkeyakinan apa yang diperkatakan oleh tetamu saya itu benar. Katanya “kalau nak pakai baju UMNO pun ramai yang malu, bagaimana UMNO nak survive?”

Saya berseluruh, "Mungkin Hasan Ali boleh pakai baju tu" -Aspan Alias

Tiada ulasan:

Catat Ulasan