Pengikut

Selasa, 9 Ogos 2011

Anwar Ibrahim bakal kecundang di Permatang Pauh ?

Ada pihak yang mengatakan dari laporan risikan yang diterima oleh UMNO antara DUN di Pulau Pinang yang dijangka dikuasai kembali oleh UMNO/BN selepas PRU13 ialah Penanti, Permatang Pasir dan Seberang Jaya. Ketiga-tiganya terletak didalam Parlimen Permatang Pauh.

Jika majoriti pengundi didalam DUN tersebut memilih untuk untuk menolak PR dengan mengundi UMNO/BN pada PRU13 ini secara tidak langsung Anwar Ibrahim juga akan ditolak dan kesimpulannya beliau juga bakal kecundang.. mungkin kecundang ditangan Datuk Jalil..

Risikan ini mungkin datangnya dari sekumpulan petugas yang telah ditugaskan oleh UMNO untuk menjelajah keseluruh Malaysia mendapatkan maklum balas dari pengundi selepas PRU12 yang menyaksikan Tsunami Politik melanda negara.. Status yang terakhir aku dapat beberapa bulan dulu ialah Sabah bakal terlepas ke tangan PR.

Risikan ini mungkin kurang tepat.. tetapi berhati-hatilah kerana apa yang dilaporkan nampaknya ada kebenarannya..

Kerana Pemimpin UMNO sudah terjaga dari lena tetapi pemimpin dari Pakatan Rakyat pula yang masih lena..

Lena dengan bermimpikan Putrajaya...

Semalam Free Malaysia Today melaporkan bahawa BN telah mengenal pasti sekurang-kurangnya 25 kawasan pilihan raya sebagai kerusi mampu menang untuk BN - 15 di tanah besar dan 10 di pulau itu.

Kerusi tanah besar adalah Bagan Dalam (Bagan); Berapit dan Machang Bubok (Bukit Mertajam); Bertam, Penaga dan Pinang Tunggal (Kepala Batas); Teluk Air Tawar, Permatang berangan dan Sungai Dua (Tasek Gelugor); Penanti, Permatang Pasir dan Seberang Jaya (Permatang Pauh); dan Jawi, Sungai Bakap dan Sungai Acheh (Nibong Tebal).

Di pulau pula, kerusi yang disasarkan Sungai Pinang dan Datuk Keramat (Jelutong); Seri Delima Air Itam (Bukit Gelugor), Batu Uban, Pantai Jerejak dan Batu Maung (Bayan Baru) dan Bayan Lepas, Pulau Betong dan Teluk Bahang ( Balik Pulau).

BN juga dilihat mampu menang di Kepala Batas, Tasek Gelugor, Batu Kawan, Nibong Tebal, Balik Pulau dan kerusi Parlimen Bayan Baru.

Dalam pilihan raya umum 2008, BN memenangi 11 daripada 40 negeri dan dua daripada 13 kerusi parlimen, semua melalui Umno. Gerakan, MCA dan MIC semuanya gagal pada masa itu.

Program walk about yang dijalankan setiap minggu oleh kepimpinan BN P.Pinang memperlihatkan kesungguhan itu untuk mendekati masyarakat dan banyak menerima respon yang amat positif.

Setakat ini, pemimpin BN telah melawat Nibong Tebal, Bukit Mertajam dan Kepala Batas di tanah besar, dan kawasan-kawasan Jelutong dan Bukit Gelugor di pulau itu.

Semalam (Isnin), mereka turun ke kubu kuat PKR Permatang Pauh, di mana MP adalah Ketua Pembangkang, Anwar Ibrahim.

Pemimpin BN yakin untuk memenangi kembali P.Pinang disebabkan perubahan yang signifikan dapat dilihat dari undi majority kaum Melayu dan pengundi India daripada Pakatan kepada BN. Nampaknya pemimpin BN agak optimis yang sentimen memihak kepada BN sekarang ini.

Dari undi kaum Cina, walaupun keadaan semasa tampak memihak kepada DAP, namun keupayaan untuk 'mencuri' sebahagian dari undi kaum tersebut mampu untuk membuat kejutan.

Apa yang boleh aku harapkan dari laporan risikan ini ialah semoga ianya seperti laporan risikan yang UMNO terima ketika PRK Penanti dulu yang membuatkan mereka takut untuk bertanding.. -ASD


BN eyeing 25 winnable seats to regain Penang

GEORGE TOWN: Confidence is running high in Penang Barisan Nasional (BN) camp nowadays.

If the intelligence reports are anything to go by, BN should win enough state seats in the next general election to wrest the Penang government from Pakatan Rakyat.

It is learnt that the intelligence reports have identified at least 25 constituencies as winnable seats for BN – 15 on the mainland and 10 on the island.

The mainland seats are Bagan Dalam (Bagan); Berapit and Machang Bubok (Bukit Mertajam); Bertam, Penaga and Pinang Tunggal (Kepala Batas); Teluk Air Tawar, Permatang Berangan and Sungai Dua (Tasek Gelugor); Penanti, Permatang Pasir and Seberang Jaya (Permatang Pauh); and Jawi, Sungai Bakap and Sungai Acheh (Nibong Tebal).

On the island, the targeted seats are Sungai Pinang and Datuk Keramat (Jelutong); Seri Delima and Air Itam (Bukit Gelugor); Batu Uban, Pantai Jerejak and Batu Maung (Bayan Baru); and Bayan Lepas, Pulau Betong and Teluk Bahang (Balik Pulau).

BN is also confident of winning Kepala Batas, Tasek Gelugor, Batu Kawan, Nibong Tebal, Balik Pulau and Bayan Baru parliament seats.

In the 2008 general election, BN won 11 out of the 40 states and two out of 13 federal seats, all through Umno. Gerakan, MCA and MIC were all whitewashed.

However, BN leaders are confident that the political tsunami of 2008 would not be repeated this time.

Strategically, the state BN leaders are now conducting group tours on Mondays in earmarked constituencies to meet and be friendly with the people.

“We are going to the ground to listen to views and address issues hands-on.

“People have been responsive,” said a BN official.

Regaining lost ground

So far BN leaders have visited Nibong Tebal, Bukit Mertajam and Kepala Batas on the mainland, and Jelutong and Bukit Gelugor constituencies on the island.

Today, they visited PKR stronghold Permatang Pauh, whose MP is Opposition Leader Anwar Ibrahim.

The weekly constituency visits going on for more than a month now have boosted the coalition confidence that it was on its way to regaining lost ground.

BN leaders are confident of winning these seats due to perceived shift in ethnic Malay and Indian voters from Pakatan to them.

They believe that the undercurrent sentiments were favouring BN.

A BN top state leader said the working-class Malays and Indians feel that they were shortchanged under Pakatan.

BN also believes that the ethnic Chinese, although overwhelmingly favouring Chief Minister Lim Guan Eng’s administration, would vote in one or two non-Umno representatives in the next round.

“It could finish on a 21-19 seat-score, either way. This would result in horse-trading to get a stronger majority.

“In such a scenario, BN will eventually prevail,” said a confident BN local politician.

Yesterday, DAP national chairman Karpal Singh, however, said he believed that Penangites would overwhelmingly give their mandate to return Pakatan as the state government for another term.

He dismissed BN prediction that it could win 25 state seats.

“I differ with the intelligence findings. The undercurrent sentiments are very much in favour of Pakatan and the chief minister,” said Karpal.


Free Malaysia Today

Tiada ulasan:

Catat Ulasan