Pengikut

Isnin, 31 Januari 2011

Mengimpikan Pilihanraya Yang Adil!!!

Setiap kali Pilihanraya semestinya SPR antara badan yang menyelia dan mengurus semua urusan pilihanraya di Malaysia . Namun sejak akhir-akhir ini, tindak tanduk SPR seolah-olah menjadikan diri mereka lebih memihak kepada kerajaan. Apa sahaja peraturan yang dibuat semuanya lebih menguntungkan kerajaan sedia ada.

Keadilan seolah-olah telah hilang bagi SPR. Ini yang menjadikan Pakatan Rakyat bukan sahaja bertarung dengan parti yang bertanding tetapi juga pihak SPR . Ini belum ditambah pula dengan karenah pihak keselamatan yang sentiasa memastikan apa sahaja aktiviti parti pembangkang sepanjang setiap kali pilihanraya dikawal dengan ketatnya terutamanya yang melibatkan PR.

Lihat sahaja apa yang berlaku di Perak , Kedah dan terbaru di Selangor. Mereka ambil sikap sambil lewa dalam isu ini walaupun Speaker Dewan telah mengisytiharkan kekosongan DUN berkenaan. Mengapa ini berlaku. Rupa dan wajah pengerusi SPR juga bila berhadapan dengan wartawan seolah-olah tidak mesra bila melibatkan isu yang dibangkitkan oleh pihak PR.

Saya menyeru sekali lagi kepada Pengerusi SPR, SU SPR dan mana-mana yang terlibat dengan SPR , berlaku adillah pada semua . PR bukan inginkan keistimewaan , tetapi biarlah berlaku secara adil samada dari segi layana media yang sama rata. Kalau BE END boleh kempen melalui TV maka PR pun sepatutnya boleh, begitu juga dengan akhbar harian. Begitu juga dengan Undi POS. Usaha-usaha ini seharusnya datang dan dipelopori oleh SPR untuk memastikan Pilihanraya yang adil.

Esok diakhirat kita yang bertanggungjawab akan dipersoal. Tidak ada pihak yang akan dapat menolong kita diakhirat kelak sekiranya kita mempunyai sikap yang tidak adil diatas muka bumi ini.

Insiden banjir di Tenang cukup untuk memahamkan betapa SPR perlu jujur dan adil dengan suasana seperti ini. Kiranya penduduk di Felda disediakan kemudahan pengangkutan ke Pusat Pengundian maka Penduduk Cina yang terlibat dengan banjir seharusnya juga perlu diberi kemudahan seperti biasa.

Sebab itulah kita jangan merasa marah jika orang bukan islam mempelekehkan bangsa Melayu yang menganut Islam memandangkan orang Islam sendiri lupa akan prinsip keadilan yang digariksan oleh Islam . Keadilan bukan hanya untuk adil pada pihak yang kita sokong tetapi lebih luas konsepnya.

Janganlah disebabkan jawatan dan pangkat yang kita sandang kita lupa akan tangungjawab yang sebenar. Kita lupa doa orang yang dizalimi . Sehingga kini belum ada satu pun Pengerusi SPR yang benar-benar bebas . Apa yang ada hanyalah pengerusi yang meneruskan usaha dan kehendak kerajaan BE END.

Memang kita akui PR menang di beberapa buah negeri dalam PRU yang lalu. Namun hakikatnya ialah kuasa Allah mengatasi segala-galanya.Sebagai contoh kita lihat menjelang PRU yang lalu , penggunaan dakwat terus dibatalkan disaat akhir sehingga menimbulkan keraguan. Mana perginya mereka yang didakwa menyeludup masuk dakwat berkenaan. Hingga kini tiada pendakwaan dilakukan. Kenapa berlaku sedemikian rupa? Sudah tentu ada agenda yang tersirat mengapa ianya berlaku sedemikian rupa.

Sebab itulah saya katakan, rakyat Malaysia yang cintakan demokrasi mengimpikan satu pertandingan yang sihat dan adil yang selama ini tidak diterjemahkan oleh SPR. Ingat ! Jangan sampai tindakan kita dipersoalkan di akhirat kelak.

Semoga mererka yang terlibat dengan SPR akan peka akan apa yang diperkatakan dalam artikel ini dan menjadikan PRU akan datang bebas dari pengaruh BE END.


Dari Detikdaily

Tiada ulasan:

Catat Ulasan