Pengikut

Jumaat, 31 Disember 2010

"We can judge a book by its cover in certain cases"

Assalamu'alaikum Warahmatullahi Wabarakatuh

“Macam nie lah saudara, Mungkin saudara kurang faham akan apa yang cuba disampaikan oleh sedari terbabit, "don't judge a book by it's cover" sebenarnye punya makna yang besar....” beginilah bunyi ayat yang saya terima dari seorang wanita apabila beliau mambaca aktikal bertajuk “Don't Judge A Book By Its Cover!" .

tambah wanita ini lagi “dan ingat lah pesanan Rasulullah SAW..."Allah don't judge u by ur appearance...but your heart is the most important.”

Benarkah hujjah mereka?. Benarkah penampilan luaran tidak terpakai di dalam Islam ?. Ada juga yang sudah semakin ‘advance' hujahnya lantas berhujjah dengan sebuah maksud hadith Nabi yang sohih iaitu :

"Sesungguhnya Allah tidak melihat kepada tubuh, rupa luaran dan harta kamu, tetapi melihat kepada hati dan amalan kamu" (Riwayat Muslim)

..."Allah tidak menyukai hamba2Nya yang melabuhkan kain kerana riak"...


Tambah beliau lagi

ingat cerita nabi luth...bukankah isterinya antara perempuan yang di laknat.. dan janganlah pula lupa akan Asiah...isteri firaun yang dijanji syurga untuknya...

Allah meletak perbezaan diatas kerana kita suka menilai melalui 'cover' (appearance),,,sedangkan hati manusia Allah jualah yang tahu...


Simpati bercampur kesal saya mendengar bagaimana terdapat orang yang sewenangnya berhujjah dengan hadis untuk menyokong nafsunya. Hanya digunakan Islam dalam hal yang selari dengan kehendaknya sahaja.

Apabila ia adalah sebuah hukum, maka adalah tidak harus sama sekali sesiapa juga mempermainkan apa jua berkaitan dengannya. Nabi SAW bersabda

:Ertinya : " Sesungguhnya seorang hamba yang bercakap sesuatu kalimah atau ayat tanpa mengetahui implikasi dan hukum percakapannya, maka kalimah itu boleh mencampakkannya di dalam Neraka lebih sejauh antara timur dan barat" ( Riwayat Al-Bukhari, bab Hifdz al-Lisan, 11/256 , no 2988)

Takkan ada sesuatu tanpa adanya penciptanya, takkan hamba tanpa tuannya, takkan ada pepatah tanpa kejadian sebaliknya dan realiti sebenarnya adalah betul “Don't Judge A Book By Its Cover!" .

Bagi pencipta novel kulit buku itu jaminan kepada sesuatu isi kandungan dalamannya. Saya bukanlah orang yang suka memegang novel menghayati isi ceritanya sebagai hobi dan kegemaran. Tapi tipulah kiranya tak penah membaca novel, malah ada yang sampai mengalir air mata.

Apa yang buat kita nak baca sesebuah novel, jalan cerita dalam cerita rekaan tu?
tajuk cerita yang buat kita tergerak hati nak membaca tiap baris tulisan pengarang.
Dekat mana tajuk tu?, dekat depan..! depan mana?, kulit buku...!
Tajuk je? Tak, gambar kulit depan pun..!, iYe? iYeee...

Kenapa?
sebab ada orang yang bukan main hentam saja untuk membeli sebuah novel.
tapi ada juga yang lihat pada kulit tu! ”Hiasan saja!”, hiasan tu kan penarik.
Kalau tidak takkan terjual emas di kedai tu.? maksudnya dunia ni suka berhias.

Mana nak cantiknya siti nurhaliza jika tak berhias, rumah akan kosong tanpa perhiasan perabotnya, bunganya, takkan bermakna mak datin tanpa intan permata di tubuhnya dan orang perempuan takkan berseri tanpa aksesorinya.

Tapi bagi mereka yang betul-betul meminati novel,semua itu tak penting, apa saja karya yang berjilid dibacanya. ”u name it” semua novel boleh di list kan.

Orang nak beli buah pun tengok cover juga! ada tak manusia beli durian yang dah ditebuk tupai? So penting ke luaran tu?, penting ke cover tu?. ”it's crystal clear IMPORTANT..especially” dalam dunia hari ini.

Justeru, 'we can judge a book by its cover in certain cases' iaitu apabila perkara asas Islam dilanggar, maka sudah tentu ‘that cover is reflecting what's inside the heart of a person'.


Isu yang nak dibangkitkan ialah isu wanita bertudung dan free hair, jelas lagi terang ianya adalah dua perkara yang berbeza. Istilahnya lain,sebutannya lain, ejaannya lagi la lain. Saudari yang membangkitkan isu dua sahabatnya yang menjual tubuh demi kemewahan dan yang seorang lagi yang berhijab dilihat taat pada yang Esa dan yang memakmurkan kalam ALLAH, kiranya saya berada di tempat sahabat itu, saya akan beranggapan kebaikan itu banyak berada pada yang berhijab kerana appearance yang di maksudkan oleh nya. Kerana personaliti dan perbuatannya adalah cerminan orang yang tergolong dalam mereka yang baik. sebaliknya pula bagi yang seorang lagi. Dan maaf itu adalah pada hati, hati tidak sama dengan appearance.

Apakah kemaafan yang dimaksudkan itu?, maaf untuk apa? kita perlu melihat pada kesilapan yang dilakukan demi memohon kemaafan. manusia itu tidak sempurna kecuali Rasullulah saw yang bersifat ma'sum dan yang sempurna itu ALLAH swt,tuhan yang satu harus ke yang berhijab dan memakmurkan tiap-tiap baris ayat ALLAH itu memaafkan kesilapan yang menghancurkan dirinya dan membahagiakan yang menjual tubuh? jawapannya ’PERLU!” kerana sifat pemaaf itu sifat yang mulia dan Islam itu tidak zalim oleh itu kemaafan itu senang diterima oleh yang bahagia dengan keputusan itu tapi sukar bagi yang menguris hati.

Kemaafan itu bergantung kepada kesilapan lihat lah apa kesilapan yang dilakukan oleh sahabat itu sebelum menghakimi kedua sahabat itu, jangan kerana kesilapan yang besar dilakukan oleh sahabat yang menjual tubuh lakukan kepada yang berhijab sehingga begitu sukar untuknya memaafkan dibandingkan dengan kemaafan yang diterima dari yang seorang yang hanya melalui kesilapan kecil yang dilakukan yang sememangkan tegar bagi seorang itu memaafi..

Cuba dilihat dari segi keimanan orang yang beriman Allah swt. kurniakan hidayat padanya ”now, let's compare” mana satu yang lebih memiliki ciri mereka yang mendapat hidayat dari Allah. Pemaaf yang menjual tubuh atau yang sukar memaafi yang berhijab dalam surah al-Anfal ayat 2-4 ada disebut:

"sesungguhnya org yang beriman ialah mereka yang apabila disebut nama Allah gementarlah hati mereka.apabil dibacakan kepada mereka ayat2Nya bertambahlah iman mereka dan kepada Allah jua mereka bertawakal. Mereka yang mendirikan solat dan menafkahkan sebahagian rezeki yang kami kurniakan kepada mereka"

Kesan yang boleh kita lihat apabila seseorang itu mendapat hidayat Allah S.W.T adalah:

1. berlaku perubahan kearah kebaikan pada diri dan amalan yang dilakukan setiap hari
2. menyempurnakan amalan2 fardhu dan amalan2 sunat
3. bergaul dgn masyarakat dgn cara yang baik dan menunjukkan akhlak yang mulia
4. melaksanakan segala amanah yang diberi dengan penuh rasa tanggungjawab
5. menjauhkan perbuatan mungkar dan maksiat.

Umumnya zina be’erti memandang perkara2 yang menimbulkan syahwat atau menghala pandangan kearah yang keji. manakala dari segi syarak zina ialah melakukan hubungan jenis antara lelaki dan perempuan tanpa melalui perkahwinan yang sah menurut syarak dan kita perlu ingat bahawa amalan berzina ini adalah di antara perkara yang boleh membatalkan iman dan ianya tergolong didalam dosa besar. ”which one do u think have d value of faith?” sendiri mau decide!

Kita bercakap pasal hati dan perasaan, kita pandai menuturkan kata tapi untuk mendalami kata-kata itu tegar kah kita?, siapa kita?, hamba Allah!. Kita semua tahu seorang hamba Allah itu tidak lari dari kesilapan. Namun Allah swt itu maha adil, kesilapan itu satu pengajaran.

"sesungguhnya Allah menyuruh berlaku adil dan berbuat kebajikan,memberi kepada kerabat, dan Allah melarang daripada perbuatan keji,kemungkaran, dan kezaliman.Dia memberi pengajaran kepada kamu agar kamu dapat mengambil pengajaran" -surah an-Nahlu ayat 90

Adakah Allah swt sengaja menjadikan masalah demi menyusahkan hambanya?

"Bila engkau memandang segalanya dari Tuhanmu yang mencipta segalanya, yang menampakkan ujian, yang menjadikan sakit hatimu, yang membuatkan keinginanmu terhalang, serta menyusahkan hidupmu, pasti akan damailah hatimu kerana masakan ALLAH sengaja mentakdirkan segalanya untuk sesuatu yang sia-sia, bukan ALLAH tidak tahu deritanya hidupmu, retaknya hatimu, tapi mungkin itulah yang DIA mahu kerana DIA tahu hati yang sebeginilah yang selalunya lebih lunak dan mudah untuk dekat dan akrab denganNYA. Semoga tabah merebut rahmat dan kasih sayang NYA"

Kita lihat pulak apa maksud perempuan yang baik (solehah) :
1. sentiasa taat kepada perintah Allah S.W.T dan suami
2. tidak terlintas difikiranya untuk melakukan maksiat
3. sentiasa menjaga maruah dan kehormatan diri

Disini ”apperance” itu penting kerana identiti yang dimaksudkan akan memberi imej kepada umum. Kiranya identiti bertudung, sujud pada yang SATU, memakmurkan kalam Allah dimaksudkan seseorg kepada umum maka imej yang baik iaitu orang yang memandang akan memberi kan imej yang positif yang akan menentukan reputasi seseorg itu pada masa akan datang. mengekalkan kepositifan imej itu, seseorg itu bertanggungjawab samaada mahu mengekalkan reputasi tersebut atau sebaliknya ”it's take long times to build d image..but it's can be destroy only in couples of day juz bcoz of negative thing that happen” begitu juga sebaliknya.

Keimananlah yang mempengaruhi gerak geri seseorang. Iman membentuk kepercayaan kepada dosa dan pahala dan jika kepercayaan itu teguh berada dalam hati,maka apa jua yang bernama dosa akan dijauhi dan apa jua yang bernama pahala akan dikejar.

Iman manusia itu bertambah dan berkurang.Kerana itu jika seseorang itu membuat dosa,maka ketahuilah dia membuat dosa kerana ketika keimanannya menurun. Maka kitalah yang bertanggunjawab mengingatkan mereka tentang dosa dan pahala. Dengan harapan, ingatan kita itu mampu menaikkan keimanan mereka. Jangan cepat menghukum,"oh dia membuat dosa kerana tiada iman".Itu bukan tabiat orang yang ikhlas menegur.

Apabila beriman,umunya seseorang akan membuat amal soleh. Di dalam al-quran Allah selalu menyebut dalam firmanNya:

"Sesungguhnya orang-orang yang beriman dan mengerjakan amal-amal soleh,mereka diberi petunjuk oleh Rabb mereka karena keimanannya…" Surah Yunus ayat:9

Persoalannya,mengapa beriman dan beramal soleh itu dipisahkan. Seolah-olah jika ada iman didalam hati seseorang,tidak semestinya amalannya itu soleh.

- "daripada Abi Zar r.a. katanya; ' aku telah bertanya kepada Rasulullah s.a.w; "apakah
amalan yang paling baik disisi Allah?". Baginda menjawab ; " beriman kepada Allah
dan berjihad dijalan Allah."

- Dari segi bahasa, iman ialah mengakui dengan hati.Manakala dari segi syarak pula,
iman ialah percaya dengan hati dan berikrar dengan lidah serta beramal dengan
ajaran2 dan perintah Allah S.W.T yang dibawa oleh Rasulullah s.a.w

- dari penjelasan diatas jelas menunjukkan iman dan amal itu bergantungan.malah
dalam baris diatas perkataan iman menyusuri amal dan amal menyusuri iman.


Saya jugak tidak mengatakan yang wanita bertudung itu 100% baik, didalam aktikal yang bertajuk Bertudung belum tentu menutup aurat. Rasanya sudah dijelaskan.

"Dan barangsiapa datang kepada Rabbnya dalam keadaan beriman, lagi
sungguh-sungguh beramal soleh, maka mereka itulah orang-orang yang
memperoleh tempat-tempat yang tinggi (mulia), " Surah Thahaa ayat:75


Walaupun tanpa iman,adakah manusia membuat amal soleh? Ya! Tetapi Allah tidak menerima amalannya. Begitulah jua orang yang beriman (bertudung) tetapi tidak perbuat amal yang soleh tetap tidak diterima. Kerana itu menjadi tugas kita terhadap orang yang beriman,ingatkanlah mereka jika mereka melakukan kesilapan. Teguran kita bukanlah bererti kita "judge" mereka sebagai tidak baik tetapi teguran itu bererti kita sedar akan tabiat iman pada manusia yang menaik dan menurun. Dan Allah swt juga menhakimi hambaNya melalui amalan perbuatan dan amalan seseorang itu adalah menjadi tanggungjawab sendiri. hal ini terbukti kerana :

1. anggota badan manusia sendiri seperti mata, kaki, tangan kecuali mulut menjadi saksi
terhadap perbuatannya di akhirat
2. Allah S.W.T menugaskan malaikat Rakib dan Atib di kiri dan kanan manusia untuk
menulis amalan mereka
3. amalan baik dan jahat, sembunyi dan nyata dibalas oleh Allah S.W.T di akhirat

"sesiapa yang mengerjakan kebaikan seberat zarah, nescaya dia akan melihat
balasannya dan sesiapa yang mengerjakan kejahatan seberat zarah nescaya
dia akan melihat balasannya pula"-surah al-zalzalah ayat 7-8


4. setiap manusia akan ditimbang amalan mereka dengan neraca Mizan di akhirat kelak
5. nikmat di syurga atau azab di neraka dirasai oleh setiap individu manusia tanpa
mengira kedudukan dan keturunan.


"Barangsiapa yang Allah kehendaki akan memberi kepadanya petunjuk nescaya is akan melapangkan dadanya untuk (memeluk islam).Dan barangsiapa yang dikendaki Allah kesesatannya,nescaya Allah menjadikan dadanya sesak lagi sempit, seolah2 ia akan mendaki lelangit. Begitulah Allah menimpakan seksa kepada orang-orang yang tidak beriman"

Kita tidak boleh menetapkan waktu terhadap kitaran naik dan turunnya iman. Kerana itu tegur-menegur,mengingatkan dengan kebenaran dan kesabaran itu perlu dan amat dituntut. Renunglah firman Allah

"Dan hendaklah ada di antara kamu segolongan umat yang menyeru kepada kebajikan, menyuruh kepada yang ma'ruf dan mencegah dari yang munkar; merekalah orang-orang yang beruntung. " Surah Al-Imran ayat:104

Ma'aruf: segala perbuatan yang mendekatkan kita kepada Allah; sedangkan Munkar ialah segala perbuatan yang menjauhkan kita dari pada-Nya.

Sesungguhnya Allah itu maha adil dan maha pengasih. Segeralah mendapatkan kasih sayang Allah dengan mentaatinya. Bagi yang berdegil, tiada kata yang dapat diberikan kecuali ; Yakinilah bahawa Allah itu benar, RasulNya juga benar, Syurga dan Neraka juga benar. Jika mempercayainya maka mengapa tindakan masih seolah-olah meraguinya?

Maa ashobani min hasanatin faminallah...wamaa ashobani min sayyiatin famin nafsi (segala yang baik itu dari Allah dan yang buruk itu dari kejahilan diriku sendiri)

Wallahu a'lam bishowaab.Wassalam



Dari
D’Perbatasan

Tiada ulasan:

Catat Ulasan