Pengikut

Jumaat, 28 Mei 2010

Aku Pun Tak Tahu

Balik sahaja dari kursus 15 hari aku dikejutkan dengan berita harga petrol mungkin naik lagi pada tahun ini. Aku pun tak tahu macam mana agaknya aku untuk menghadapi tekanan harga petrol baru ini. Tentu sekali dengan harga baru ini kos hidup akan meningkat lagi bertambah lagi bebananku. Aku pun tak tahu macam mana agaknya reaksi rakyat Malaysia selepas ini mungkinkah akan berlaku lagi demostrasi jalanan atau mungkin ekonomi akan merundum sekali lagi.

Melihat kepada keadaan semasa terutamanya kehidupan dibandaraya besar seperti Kuala Lumpur atau lembah klang tentu sekali menjadi beban yang teruk kerana penghuni disini bukan sahaja menghadapi harga baru petrol malah kemungkinan besar, tol di lebuhraya juga mengenakan harga baru dan yang pasti semuanya meningkat. Aku masih ingat lagi semasa zaman pak lah dengan kenaikan harga petrol kerajaan berjanji akan meningkatkan mutu pengangkutan awam dengan membina laluan baru LRT dengan menghubungkan kawasan-kawasan utama di Lembah klang tetapi semuanya tinggal janji. Apa merisaukanku ialah ada kemungkinan pemilik-pemilik lebuhraya akan melobi kerajaan supaya projek tersebut dilengah-lengahkan kerana kesannya lebuhraya-lebuhraya akan hilang punca pendapatan kerana kemungkinan aliran kereta akan berkurangan kerana pemiliknya akan bertukar ke pengakutan awam.

Aku pun tak tahu macam mana agaknya Malaysia akan meneruskan survival kehidupan dengan kerajaan yang lemah seperti sekarang. Apa yang pasti, rakyat hendaklah bersatu hati supaya pilihanraya akan datang dapat memilih kerajaan yang betul.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan