Pengikut

Selasa, 8 Mei 2012

Anda kenal wajah-wajah polis ini?

Disebalik ketegasan pihak polis mahu memburu peserta Bersih 3.0 dengan menyiarkan senarai gambar mereka yang 'dikehendaki', kini di pihak peserta pula mula melakukan kempen serupa terhadap polis di internet.

Tindakan tersebut dipercayai akibat rasa tidak puas hati dengan senarai di pihak berkuasa yang tidak meletakkan sekali gambar pihak polis yang didakwa menyamar dan melakukan provokasi serta memukul peserta dan wartawan pada perhimpunan 28 April lalu itu.

Selain disebar di internet, senarai gambar 'polis yang dikehendaki' itu turut dilampirkan dalam memorandum dan surat terbuka Solidariti Anak Muda Malaysia (SAMM) kepada Polis DiRaja Malaysia PDRM.
Memorandum itu mendesak anggota polis yang terlibat 'jenayah' ketika mengendalikan Bersih 3.0 lalu tampil menyerah diri.

Pengerusi SAMM Badrul Hisham Shaharin berkata, himpunan Bersih 3.0 berlangsung aman sehinggalah polis bertindak menembak meriam air dan gas pemedih mata.

"Kalau ada pun kesalahan ialah kerana halangan (barricade) polis telah ditolak itupun turut melibatkan beberapa individu yang diragui dan disyaki turut melibatkan anggota polis berpakaian biasa.

"Perintah mahkamah iaitu melibatkan kawasan padang (hijau) Dataran Merdeka tetap jauh dan tidak dimasuki. Adakah dengan hanya menolak halangan dan kemudian berundur menghalalkan tindakan ganas polis melakukan tindakan ‘membabi buta’ mengganas di hampir seluruh bandaraya Kuala Lumpur selepas itu," soalnya. - Harakah

Tiada ulasan:

Catat Ulasan