Pengikut

Ahad, 11 Mac 2012

Pemimpin Perlu Amanah - Anwar (video inside)

Pemimpin yang diberi mandat oleh rakyat seharusnya menjalankan tanggungjawab mentadbir dan mengurus dengan cekap dan amanah serta perlu dibuktikan di atas kertas, bukan retorik semata-mata, demikian ujar Ketua Pembangkang Malaysia, Datuk Seri Anwar Ibrahim.

Amanat itu disampaikan beliau dalam Majlis Penyampaian Watikah Perlantikan Ketua-ketua Kampung Tradisi yang diadakan di Stadium Tertutup Kuala Selangor tengah hari tadi yang turut dihadiri Menteri Besar, Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim.

“Tanggungjawab bukanlah keistimewaan, sebaliknya ia adalah suatu amanah yang harus dijaga.

“Ini tidak, setengah pimpinan itu diberi amanah, ambil saham masuk poket, diberi projek pun masuk poket, diberi amanah lagi lembu diberi kepada suami, ” sindir Anwar sambil disambut sorakan oleh hadirin.

Justeru, Anwar berkata sikap yang telus dan amanah harus menjadi identiti ketua-ketua kampung yang disifatkan penting dalam menentukan hala tuju pembangunan fizikal dan insaniah masyarakat setempat.

“Mudah-mudahan kita dapat gunakan jawatan kita sebagai ketua kampung kerana kita mempunyai tanggungjawab yang besar yang menjadi sandaran rakyat hampir dalam segala hal dari kecil sampai besar.

“Jadi jika ketua kampung dapat menyelami hati nurani rakyat dan dapat menyampaikan mesej pimpinan negeri dengan baik, maka selamatlah kampung itu,” pesan Anwar yang juga Penasihat Ekonomi Selangor.

Anwar juga sempat menyatakan pujian dan rasa bangganya dengan kejayaan dan perubahan yang dikecapi Negeri Selangor di bawah pimpinan Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim.

“Saya menyokong penuh Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim pertamanya kerana personal Integriti beliau. Maknanya, saya tidak runsing langsung sifat amanah beliau.

“Yang kedua kerana sifat prihatinnya terhadap rakyat bawahan termiskin walaupun beliau hidup senang sebagai seorang tokoh korporat,” puji Anwar. -tvs


Tiada ulasan:

Catat Ulasan