Pengikut

Rabu, 27 Julai 2011

Kes Ketuk ketampi bogel 2005: Kerajaan bayar pampasan pada mangsa

Penderitaan wanita berusia 28 tahun yang dipaksa membuat ketuk ketampi dalam keadaan berbogel sambil dirakamkan oleh pihak polis di balai Petaling Jaya berakhir hari ini apabila mereka yang bertanggungjawab dan kerajaan bersetuju membayar pampasan yang tidak didedahkan jumlahnya.

Mangsa, Hemy Hamisa Abu Hasan Saari dalam saman pemulanya ke atas kerajaan Barisan Nasional, menuntut RM10 juta sambil menyifatkan polis yang terbabit 'adalah tidak adil' kerana menyebarkan rakaman terlampau secara terbuka sehingga mengaibkannya.

Bagaimanapun, Hakim Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur Datuk Lau Bee Lan hari ini mengarahkan mereka yang terbabit termasuk kerajaan Barisan Nasional BN membayar sejumlah pampasan yang enggan didedah pada pengetahuan umum.

Hemy yang kini sudah mendirikan rumah tangga dan mempunyai tiga orang anak tidak hadir di mahkamah hari ini.

Beliau diwakili oleh peguam Datuk Baljit Singh Sidhu dan Hazizah Kasim manakala kerajaan diwakili oleh Nor Mastura Ayob.

Pada tahun 2005, negara digemparkan dengan tersebarnya rakaman terlampau polis terbabit sehingga sebuah Suruhanjaya Siasatan Diraja terpaksa ditubuhkan dan dipengerusikan oleh bekas Ketua Hakim Negara Tun Dzaiddin Abdullah.

Ekoran insiden mengaibkan itu, peraturan melarang tahanan yang bogelkan membuat ketuk ketampi dan mencangkung diluluskan kerana dianggap menghina rakyat, mencabuli hak asasi manusia serta bertentangan dengan syara'. Pun begitu, pihak berkuasa sehingga hari ini dilaporkan masih meneruskan amalan 'ketuk ketampi' sambil berbogel bagi mencari dadah atau barangan lain yang disembunyikan di bahagian tertentu tubuh seseorang। - RM

Tiada ulasan:

Catat Ulasan