Pengikut

Khamis, 11 November 2010

Malaikat Yang Gila Kuasa

Tajuk Cerita Asal: Malaikat turun dari langit.

Hebat sungguh Zaid bin Ibrahim. Hebat apabila kemasukannya membawa perubahan besar kepada Parti Keadilan Rakyat baru-baru ini. Keluarnya kemudian menyebabkan PKR menjadi kacau bilau. Zulkifili dan Zaharin yang keluar tidak langsung menyebabkan PKR bergolak tetapi seorang yang benama Zaid berjaya menghuru harakan PKR. Hebat sungguh Zaid.

Semua orang kenal Zaid. Zaidlah yang mahu menyaman Kerajaan Kelantan apabila Kerajaan Kelantan mahu melaksanakan hudud. Alasannya ia bercangggah dengan undang-undang Persekutuan. Ertinya Zaid adalah pendukung undang-undang buatan manusia bukan undang-undang Tuhan.

Zaid sebenarnya oang yang tidak ada tempat dalam UMNO dahulu. Dia kalah di parlimen Kota Baharu. Namun Pak Lah menyelamatkan sisa-sisa politknya dengan mengambilnya jadi menteri tak berfotpolio. Ertinya menteri tidak ada jabatan khusus.

Orang malayu sangat sinonem dengan tiga perkara. Apakah tiga perkara itu? Iaitulah arak, anjing dan babi. Perasuah setinggi langitpun kalau tidak minum arak, tidak memeluk anjing dan tidak makan babi, dia akan dimaafkan. Tidak hairan jika perasuah tegar masih menang dalam pilihanraya kerana wang tidak najis seperti anjing dan babi. Namun orang yang pernah minum arak adalah sipandang rendah oleh orang malayu. Dan perangai orang itu akan menjadi bahan empuk untuk dimanipulasikan jika dia dilantik menjadi calun pilihanraya. Dan inilah Zaid. Maka adalah silap besar PKR melantik Zaid menjadi calun pihanraya dahulu dimana dia kalah dengan sejaah botol araknya bukan dengan calun Barisan Nasional.

Jangan hairan jika Profesor Abdul Aziz Bari berkata Zaid adalah duri dalam daging PKR dan dia gagal bekerja dalam satu pasukan di PKR, dan dia tidak memberikan apa-apa menafaat selama dia berada di dalam PKR melainkan prinsip tegak sendirinya. Zaid bukan pendomentrasi yang sanggup di ISAkan oleh kerajaan. Zaid bukan pengasas PKR. Zaid tidak pernah merasakan pukulan cota FRU seperti Tian Chua. Zaid hanya mengintai jawatan President PKR dan dengan alasan itu dia akan meminta itu dan ini kepada Pakatan Rakyat kelak jika Pakatan memerintah Malaysia.

Zaid sebenarnya tidak layak untuk mencalunkan dirinya sebagai Timbalan President PKR tetapi hanya layak sebagai ketua cabang atau ketua cawangan sahaja. Itulah jawatan yang selayaknya jika dia menyertai PKR dalam Pakatan Rakyat sudah separuh perjalan menuju Putra Jaya. Dan inilah sebenarnya yang diintai oleh Zaid walaupun berbuih mulutnya berkata dia ikhlas untuk memperbetulkan PKR. Zaid sudah ditolak UMNO. Ziad tidak ada tempat di hati pemimpin PAS kerana Zaidlah yang mahu menyaman Kerajaan yang mahu melaksanakan hukum Tuhan. Maka tidak ada jalan bagi Zaid melainkan masuk PKR.

Namun Zaid silap besar dan tidak bijak berpolitik dan boleh dikatakan baru belajar berpolitik. Penyokong PKR yang bijak berfikir dan melihat sejarah tidak akan menjadi pengikut Zaid. Kerana sejarah menunjukkan yang layak diangkat menjadi pemimpin ialah orang yang telah mengorbankan masa dan umurnya dalam perjuangan. Zaid tidak ada semuanya itu dalam sejarah PKR. Tetapi Zaid telah melakar sejarah orang yang mahu pengasas PKR, mahu orang yang dipenjara bertahun-tahun kerana mahu merubah penyelewengan, mahu orang yang masih kekal dalam PKR sedangkan yang lain telah kembali masuk ke kepompong supaya berundur. Zaid mahu dia jadi pemimpin utama PKR. Zaid mahu menggantikan Wan Azizah sebagai President PKR dan seterusnya menjadi Perdana Menteri jika Pakatan Rakyat berjaya ke Putra Jaya. Zaid mahu Azmin yang tinggalkan bontang oleh Ezam kotak, Zaharin, Ruslan Kasim, Lokman, Zulkifli Nordin dan lain-lain berundur. Zaid mahu dia dijulang sebagai Malaikat.

Dan sekarang Zaid melepaskan semua jawatan parti tetapi tidak keluar parti. Dan Zaid berkata akan terus menyokong PKR. Namun Zaid tidak mengurangkan prinsip tegak sendirinya. Sekarangpun Zaid telah menjadi fokus media arus perdana. Zaid telah ada wadah menyampaikan prinsip tegak sendirinya secara terbuka. Zaid sudah ada suara untuk menyatakan prinsip tegak sendirinya walaupun membalun partinya sendiri. Dan ini membawa rebah kepada partinya, membakar rumahnya sendiri. Masakan menyokong parti kalau dalam kempem pilihanraya kelak Zaid akan mengkritik partinya sendiri.

Namun percayalah, Pakatan Rakyat akan kalah jika Zaid menjadi pemimpin atasan PKR. Prinsip tegak sendiri Zaid akan menjadi beban kepada PAS dan DAP jika Zaid menjadi President PKR. Zaid akan memaksakan pendapat peribadinya kepada Tuan Guru Nik Aziz dan Lim Guan Eng. Ketika itulah Lim Kit Siang dan Karpal Singh akan menolak PKR. Hasilnya Pakatan Rakyat akan hancur. Dan inilah yang dimahukan musuh Pakatan Rakyat.

Maka DAP dan PAS haruslah berfikir seratus kali untuk menerima Zaid jika dia keluar PKR. Pemimpin dua parti ini harus menolak terus Zaid. Kerana sejarahnya mula menghampiri sejarah Ibrahim Ali. Ibrahim Ali diberikan tempat dalam pilihanraya oleh PAS kerana PAS menyangka dia telah bertaubat. Rupanya tidak. Dan nampaknya Zaidpun tidak boleh bermusyawarah walaupun telah menunaikan haji. Seharusnya Zaid tahu apa makna musyawarah setelah melawati maqam RasuluLLah Sallallahu alaihi wasallam.

Jangan hairan jika Ezam kotak menyerah hanya kerana semua pendapatannya sewaktu dalam PKR disekat total. Nak makan apa kalau kerja tidak ada. Samalah dengan seroang rakan penulis dahulu di Johor. Dia berhenti kerja dan menjadi ketua pemuda PAS cawangan kalau tidak silap. Namun ahli keluarganya bukan orang PAS. Kemudian dia di jadikan kontrek oleh sebuah kerajaan negeri. Sekarang PASnya entah kemana. Ertinyanya kalau prinsip Islam tidak kukuh, mudah lentok dengan wang.

Rakyat yang mahukan perubahan dalam struktur pemerintahan negara sekarang tidak akan menyalahkan Anwar Ibrahim dan Azmin Ali jika Pakatan Rakyat gagal ke Putra Jaya tetapi akan menyalahkan Zaid ibrhim, Ezam kotak, Zaharin dan Zulkifli Nordin. Dan penerajunya ialah Zaid kerana Ezam, Zulkifli dan Zaharin tidak ada bisa sebagaimana Zaid.

Dan Zaid hanya sesuai membuat parti sendiri dan menjadikan prinsip tegak sendirinya sebagai undang-undang partinya itu. Memang Anwar Ibrahim, Azmin, Saifudin, Tian Chua dan lain-lain bukan Malaikat. Namun dalam parti politik musyawarah adalah kinci utama keteguhan parti. Dan membuat parti sendiri adalan jalan terakhir Zaid untuk menjadi pemimpin negara. DAP dan PAS sudah hampir pasti telah membuat homework sebelum menerima Zaid sekiranya dia meninggalkan PKR. Dan memang sebaiknya Zaid keluar terus dari PKR dan menyertai Zulkifli Nordin, Zaharin, Lokman Nor Adam, Ruslan Kasim dan lain-lain kerana seperti kata Profesor Abdul Aziz Bari, Zaid adalah duri dalam daging PKR.

-Detikdaily

Tiada ulasan:

Catat Ulasan