Pengikut

Sabtu, 6 Jun 2009

Cucur Udang!



Salam sahabat blog...


Hari ni saya terasa ingin bercerita. Satu cerita yang pada saya menarik untuk saya kongsikan dengan sahabat. Maaflah kalau pada sahabat cerita ni biasa je... ekekeke. Cerita yang berlaku dalam kehidupan saya. Kisah benar. Ekekeke. Mungkin ceritaku dan ceritamu tak sama. Hua hua hua. Cerita tentang manusia dan kemanusiaan... dan mungkin juga cerita tentang binatang dan kebinatangan. Huhu... Apa tu? Entah!!!


Oklah... Terus pada cerita.


Cucur udang


Kekekeke. Pe ke halnya ngan cucur udang ni ye. Huhu. Ok gini beb ceritanya. Balik dari sembahyang jumaat saya ngan umar singgahlah satu gerai. Nampak macam best je gerai tu. First time singgah... Biasalah balik solat jumaat dah dekat jam 2.30ptg memang best kalau beli cucur ke kopok ke dan pisang goreng. Fuh... pekena badan tengah penat perghhh memang hangat beb.


Singgahlah gerai tersebut... kebetulan umarpun nak sangat turun. Saya ngan umarpun pergilah jenguk2 apa ada... erm Saya pun ambiklah cucur udang RM2 dan pisang goreng RM2 dan kopok... ala lebih kurang RM5 semua. Tah macamana, ketika saya ambik bungkusan makanan tersebut, kemudiannya hulurkan kepada umar, sayang umar tak dapat pegang dengan baik dan jatuh ke tanah. ( yang Saya kasi umar tu buat apa... kwang kwang kwang ) Perghhh jatuh depan dengan gerai tersebut. Pecah plak kuah cucur udang huhu. Kuah sate... Memang sedap beb!!!


Kebetulan plak tauke gerai nampak... terus dimintanya plastik tersebut dan Saya pun serahlah. Ingatkan apa... terus disimpannya mintak anaknya gantikan dengan yang baru... Saya kata. Takpelah boleh makan lagi tu abang??? takde masalah. Takpe2 takde rezeki tu... dan itulah yang dikatakan rezeki. Saya akur. Bila diserahkan kembali... dan Saya hulurkan semula wang sebagai bayaran. Dahlah dik... ini rezeki adik. Takpe... Insya Allah rezeki abg ada. Jangan risau.


Erm... hati terharu sangat, Ya memanglah RM5 bukanlah satu nilaian yang besar. Tapi pada Saya kejadian tersebut terlalu bernilai. Sukar untuk menemui manusia seperti ini ketika ini. Manusia yang tidak meletakkan wang sebagai tanda aras. Wakakaka tanda aras tu. Sesuai ke??? Entah!!!

Tiada ulasan:

Catat Ulasan