Pengikut

Jumaat, 30 Mac 2012

‘Bapa Pengumuman’ gelaran yang patut diberi pada Najib

‘Bapa Pengumuman’- Mungkin inilah gelaran yang secocok buat Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak bagi menggambarkan sikap obses beliau dalam membuat pelbagai pengumuman.Ungkapan gelaran tersebut dinyatakan oleh Pengarah Startegi PKR, Mohd Rafizi Ramli ketika cuba menggambarkan beberapa pengumuman Najib yang dianggap tidak disertakan langkah realistik bagi membendung jenayah rasuah di dalam Wacana Sinar Harian semalam.

Menurut Rafizi, meskipun Najib mengumumkan agenda memerangi rasuah termasuk dalam enam Bidang Keberhasilan Utama Negara (NKRA), ianya masih tidak memadai kerana tidak disusuli tindakan yang realistik.

“Kalaulah tugas kerajaan cukup sekadar mengumumkan beberapa perkara, mudahlah jadi PM.

“sebab itulah ada orang berjenaka, PM Najib Razak ini suatu hari nanti akan dikenali sebagai bapa pengumuman sebab dia banyak mengumumkan ganjaran,” ujar beliau dan disambut dengan ketawa oleh para hadirin.

“Tetapi tidak cukup dengan itu, yang kita nak tengok kalau pun kita ada NKRA dan GTP (Program Transformasi Kerajaan) untuk membenteras rasuah, kesannya mesti dirasai oleh orang di bawah.

“Setakat ini selepas dua tahun, keadaannya bertentangan. Perancangan satu perkara, tetapi kuasa yang diberikan dan keseriusan kerajaan untuk tidak campur tangan,” ujar beliau.

Selain Rafizi, ahli panel lain yang turut diundang dalam Wacana Sinar Harian siri ke 12 ini adalah Timbalan Ketua Pesuruhjaya SPRM, Datuk Mohd Shukri Abdul dan Ahli Parlimen Kota Belud, Datuk Abdul Rahman Dahlan.

Manakala ahli panel lain yang turut diundang ialah Presiden JUST, Dr Chandra Muzaffar bagi mengupas isu bertajuk Rasuah Politik: Realiti atau Persepsi.

Pada bulan April 2009, Perdana Menteri telah mengumumkan 6 NKRA dalam GTP, dan salah satu daripadanya merupakan NKRA memerangi rasuah.

Bagaimanapun, disebalik pengumuman mewujudkan NKRA dan meningkatkan peruntukan perangi rasuah,Indeks Persepsi Rasuah (CPI) Transparency International (TI) Malaysia berterusan merudum di sepanjang pentadbiran beliau dari tangga ke 43 pada 2007 ke tangga 60 pada 2011, terburuk dalam sejarah.

Manakala markah CPI pada tahun 2007 mencatatkan 5.1 pada 2007 dan jatuh kepada 4.3 pada tahun 2011.

-KL Today


Tiada ulasan:

Catat Ulasan