Pengikut

Khamis, 28 Julai 2011

Pemuda Umno Akur Tuntutan Bersih 2.0 Relevan

Himpunan Bersih 2.0 9 Julai lalu terus memberi impak kepada seluruh rakyat Malaysia dengan pelbagai pihak yang sebelum ini seolah-olah tidak mengakui tuntutan gabungan NGO itu, kini bersedia menimbang dan memperhalusinyPautana.

Semalam, Ketua Pemuda Umno Putrajaya, Datuk Zaki Zahid mengakui penambahbaikan perlu dilakukan oleh Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) bagi memastikan pilihan raya di negara ini dijalankan dengan telus dan adil.

Beliau turut bersedia bekerjasama dengan Pakatan Rakyat dan pihak Bersih dalam dialog umum dan terbuka serta diskusi melibatkan pihak lain dalam menuju ke arah matlamat itu.

"Ramai pengundi berdaftar di Putrajaya sendiri ada alamat sama. Kita mahu jumpa SPR mengenai hal ini.

"Pemuda Umno juga mahu daftar pemilih disemak. Malah saya setuju pendapat Saifudin (Abdullah) agar struktur SPR perlu dikaji. Hakikatnya kami mahu tapi semua ini boleh dilakukan tanpa protes jalanan," kata beliau dalam Debat Kematangan Demokrasi Malaysia anjuran Pemuda Umno Putrajaya di sini, semalam.

Selain Zaki, panelis lain ialah Pengarah Komunikasi Parti Keadilan Rakyat, Nik Nazmi Nik Ahmad dan Ketua Umum Dewan Pemuda Masjid Malaysia, Dr Nawwar Ariffin.

Forum ini adalah yang pertama seumpamanya dianjurkan oleh Pemuda Umno yang membincangkan tentang himpunan Bersih dan tuntutan terhadap sistem demokrasi di Malaysia.

Lebih 100 hadirin dari pelbagai latar belakang hadir termasuk Timbalan Menteri Pengajian Tinggi Datuk Saifudin Abdullah dan bersama mengikuti debat ini tanpa sebarang insiden tidak diingini.

Malah Zaki turut menyatakan betapa platform seperti ini merupakan peluang bagi rakyat yang tidak berpihak kepada parti tertentu untuk menilai hujah masing-masing.

"Apa kita cuba buat malam ini ialah percambahan minda supaya boleh lihat pendapat terbaik. Ini yang penting dalam demokrasi. Penyokong Pembangkang juga boleh tengok pimpinan BN berani jawab dan berdepan," kata beliau.

Nik Nazmi yang juga ADUN Seri Setia menyambut baik program ini dan menganggap wacana dan diskusi sebegini harus diteruskan kerana mampu memberi hasil yang baik.

Malah beliau menganggap ia merupakan hikmah Himpunan Bersih 9 Julai lalu yang menunjukkan betapa rakyat Malaysia semakin matang dalam soal demokrasi.

"Rakyat sudah matang. Orang luar kata bergaduh pasal bola di luar negara lebih ganas dari himpunan Bersih. Kita tak melawan walaupun ditangkap Polis. Kita pun tahu siapa yang rempuh polis pada hari itu, bukan Bersih. Umno Putrajaya pun sudah matang, tapi pemimpin ramai yang belum matang," kata beliau. -tvs



Tiada ulasan:

Catat Ulasan