Pengikut

Ahad, 1 April 2012

Anwar membawa harapan bagi Malaysia yang tak tahan dengan rasuah BN

Jika Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak, dimana pegangannya ke atas negara seolah-olah semakin goyah, berharap untuk melemahkan semangat Ketua Pembangkang Datuk Seri Anwar Ibrahim dengan politik longkang yang dilancarkan melalui media arus perdana yang dikawal oleh pihak Umno, dia amat silap.

Anwar, yang dianggap sebagai pemimpin Melayu paling cemerlang yang muncul baru-baru ini, menunjukkan semangat juang pada syarahan ceramah atau politik di Bangi pada malam Khamis. Seorang pidato yang berkarisma, Anwar mengagumkan orang ramai di Bangi dengan ucapan yang tidak ditahan-tahan.

"Awak ingat saya macam Najib? Saya pergi ke penjara tetapi apabila mereka buka pintu, saya berjuang. Saya pergi ke penjara dan dibelasah tetapi selepas saya telah membetulkan belakang saya, saya berjuang. Lawan tetap Lawan!" Anwar memberitahu orang ramai yang gembira hampir 1,000 orang.

Reaksi dan tindak balas rakyat Bangi mencerminkan perhimpunan lain yang telah dianjurkan Anwar dan rakan-rakan Pakatan Rakyatnya di seluruh negara. Hampir setiap malam, merekaa bergerak antara negeri, kadang-kala beratus-ratus kilometer, untuk menyampaikan kepada rakyat mesej reformasi mereka. Dihalang oleh kerajaan tidak mesra yang memerintah dan pasukan polis, Anwar dan pasukannya telah bekerja keras bagi mendapatkan sokongan mereka, bukan seperti Najib dan BN yang mempunyai akses dan menggunakan sepenuhnya jentera kerajaan.

Di puncak sejarah

Seorang bekas pemimpin pelajar, Anwar adalah seorang aktivis Islam yang ghairah sebelum beliau dipujuk untuk menyertai Umno oleh bekas Perdana Menteri Mahathir Mohamad. Beliau telah dinaikkan pangkat dengan pantas dan sebelum penganiayaan beliau pada tahun 1998, Timbalan Perdana Menteri merangkap Menteri Kewangan. Bimbang akan pengaruh berkembang Anwar, Mahathir memenjarakannya dengan tuduhan liwat yang direka-cipta dan tuduhan rasuah, dan ia hanya selepas persaraan pemimpin kuku besi itu pada tahun 2003 barulah Mahkamah Persekutuan berani untuk membuang tuduhan dan membebaskan Anwar.

Hari ini, Anwar duduk di puncak sejarah. Ramai yang menjangka beliau akan bermula semula dari mana beliau berada 14 tahun lalu dan akhirnya menjadi Perdana Menteri negara - jawatan yang sehingga kini tidak mempunyai calon alternatif yang layak. Mahathir pun terpaksa mengakui bahawa Umno kini kekurangan bakat dan bahawa Pembangkang hari ini "tidak seperti masa lalu dan situasi semasa agak mengelirukan."

Malah, selepas pemecatan dan penahanan Anwar, Mahathir mencabut mereka semua yang berani untuk mencabar beliau, menggalakkan orang seperti Abdullah Badawi dan Najib Tun Razak. Malah sebelum Anwar, Mahathir benci kepada persaingan dan telah merancangkan dan memplotkan kejatuhan pemimpin-pemimpin Melayu lain yang kukuh berkaliber seperti Musa Hitam dan Tengku Razaleigh Hamzah.

Jelas sekali, keputusan Mahathir untumembiarkan merekk pergi untuk yang sederhana bagi melindungi kuasa sendiri telah menganiaya Umno dan Barisan Nasional yang diperintahnya. Abdullah terpaksa bersara awal pada 2009 selepas kehilangan 5 daripada 13 negeri di negara ini pada pilihan raya 2008 kepada Pakatan Rakyat pembangkang yang diketuai Anwar. Tempoh 6 tahun Abdullah tidak membawa perubahan dan suram.

Anwar vs Najib: Gaya yang amat berbeza

Lebih teruk lagi ialah pentadbiran Najib, yang capuk kerana beberapa masalah sosial paling teruk yang pernah dilihat negara ini. Dinasihatkan oleh pasukan strateginya untuk kuat melawan Anwar, penyelesaian Najib untuk mengubah sentimen umum terhadap saingan besar beliau adalah untuk mereka-reka kempen memburuk-burukkan pihak lawan yang dipimpin oleh tokoh kolot termasuk Senator S Nallakaruppan, Senator Ezam Mohd Noor dan Ummi Hafilda. Ia tidak berkesan dan berpaling balik kepada mereka dengan teruk, tetapi kerana terkenal dengan kesombongan beliau, Najib enggan mengakuinya dan menukar taktik.

Harus dipuji, kerana Anwar telah berjaya untuk tidak jatuh ke dalam politik longkang yang sama, sebaliknya mengeluarkan sekurang-kurangnya 3 cabaran rasmi kepada Najib untuk berdebat tentang ekonomi dan keadaan umum negara dalam perdebatan awam yang ditapis, dan disiarkan di televisyen. Setakat ini, Najib enggan menerima jemputan, dan pengecut ini telah jatuh lagi dalam pandangan orang ramai walaupun negara mengarah ke pilihanraya umum akan datang.

Mandat Najib akan berakhir pada bulan Mac 2013 dan beliau telah membayangkan bahawa dia akan memanggil PU-13 tidak lama lagi. Tetapi 'tidak lama lagi' kepada Najib telah menjadi sasaran peralihan, bertukar dari Julai 2011 hingga November 2011 dan kemudiannya kepada Mac-April 2012 dan kemudian Mei-Jun 2012. Dan sekarang, tarikh terbaru yang dispekulasi adalah September 2012.

Ini, seperti yang ditunjukkan Anwar, menekankan bahawa sebalik pembulian yang dibuat Najib, beliau tahu rakyat tidak menyokongnya dan Umno-BN berada dalam bahaya sebenar untuk kehilangan kerajaan persekutuan kepada pembangkang, perubahan rejim pertama yang dapat dilihat Malaysia dalam masa 55 tahun.

"Perdana Menteri tidak memahami penderitaan pegawai rendah yang berkhidmat dengan kerajaan. Saya tahu penderitaan, apa rasanya dihina dan dipukul setiap hari. Saya tahu," kata Anwar.

Semangat yang masih membakar

Kini berumur 64, Anwar seolah-olah tidak kehilangan apa-apa semangat di dalam dirinya yang membezakan beliau daripada pemimpin pelajar lain ketika zaman mudanya. Minatnya untuk menamatkan sistem feudal politik yang dimasyhurkan oleh Umno elit masih membakar kuat.

Beliau mengutuk rasuah yang membarah dalam Umno dan kerajaan BN, kekurangan kepimpinan dalam ekonomi dan memberi amaran kepada kesusahan kewangan yang teruk jika rakyat tidak mengundi untuk perubahan dan pembaharuan.

Khususnya, Anwar membidas Najib kerana menghilangkan tawaran mega terkini yang memihak kepada kroni BN yang telah didapatkan melalui Kementerian Kewangan, yang disangka membuat wang jika BN kalah kepada Pakatan Rakyat dalam PU-13.

"Seorang pemimpin mesti berani untuk mempertahankan kepimpinannya, jangan fokus untuk bermegah. Ia akan menyebabkan hilangnya pegangan kuasa. Anda adalah seorang pemimpin, jadi anda perlu bertanggungjawab bagi polisi anda dan menjawab soalan-soalan saya. Negara ini kaya tetapi jurang pendapatan antara golongan kaya dan miskin juga terus meningkat," kata Anwar.

Anwar mengulangi cabaran debat kepada Najib supaya rakyat Malaysia boleh mengimpikan dan menilai untuk diri mereka sendiri masa depan yang mereka mahu, dan apa yang boleh ditawarkan oleh Pakatan Rakyat dan BN masing-masing.

"Hadapi saya jika anda adalah seorang pejuang sebenar," kata Anwar, mencabar Najib sekali lagi.

-Malaysia Chronicle

Tiada ulasan:

Catat Ulasan