Pengikut

Rabu, 21 Mac 2012

Susah kalau dapat pemimpin yang 'cepat tangan'

Didalam kumpulan mereka yang berkuasa sendiri ada perbezaan layanan terhadap tindakan jenayah dan salah laku yang mereka lakukan. Kita ambillah tindakan keatas Sharizat Jalil ‘at face value’. Beliau telah diambil tindakan walaupun pada luarannya itu dianggap seperti ‘voluntary resignation’. Berbagai-bagai pihak meminta tindakan yang sewajarnya dilakukan terhadap Shahrizat dan semua ahli keluarga beliau.

Benar suami beliau telah menguruskan syarikat tajaan rakyat itu sekendak hati beliau. Salleh telah membelanjakan wang pinjaman murah dari kerajaan yang diluluskan oleh TS Muhyiddin dahulu untuk membeli harta mewah dan hanya sedikit yang dibelanjakan untuk perniagaan lembunya. Itulah jadinya jika memberikan dukongan kepada kroni-kroni yang tidak berkemampuan untuk menguruskan perniagaan yang mereka tidak ada pengalaman. Mereka hanya menggunakan kemahiran dan pengalaman menyalah gunakan harta benda rakyat sahaja.

Semua yang bekuasa seolah-olah mendapat subsidi-subsidi besar kerana dekat atau berada didalam kuasa. Tetapi yang termalang dikalangan yang mengambi subsidi perniagaan ialah keluarga Shahrizat kerana tidak berjaya menyorokkan apa yang keluarga itu lakukan. Maka tindakan sedang diambil terhadap keluarga itu. Rakyat jelas mahukan keluarga itu memulangkan kembali wang yang begitu besar yang telah dibazirkan oleh keluarga beliau.

Nasib mereka yang melakukan jenayah dan skandal seperti ini bergantung kepada pangkat dan jawatan mereka. Lagi tinggi jawatan mereka lagi tinggi tahap ‘immuniti’ yang mereka perolehi. Sekarang ini rakyat merata-rata bercakap tentang salah laku Perdana Menteri membiayai majlis pertunangan anak beliau dengan menggunakan wang kerajaan.

Kita semua tidak faham lagi kenapa perkara seperti ini berlaku, sedangkan mereka tahu itu adalah majlis peribadi dan tidak sepatutnya ia dibiayai oleh wang rakyat. Takkanlah majlis pertunangan anak pun hendak menggunakan wang rakyat. Subsidi yang diperolehi oleh rakyat biasa pun sudah banyak yang ditarik balik, kenapa pula seorang Perdana Menteri mempunyai muka yang begitu tebal sehinggakan sanggup menggunakan wang rakyat untuk membiayai majlis pertunangan anaknya yang memakan perbelanjaan hampir setengah juta ringgit itu.

Kalau hendak ‘glamour’ pun gunakanlah wang sendiri atau dari sumber-sumber lain selain dari perbendaharaan kerajaan. Tindakan ini sangat mengaibkan kerana rakyat diumpan dengan wang ehsannya sebanyak rm500 sahaja sedangkan beliau sendiri yang tidak layak untuk mendapatkan wang ehsan itu mengambilnya secara begini. Tindakan ini seolah-olah daging batang pinangnya untuk Perdana Menteri dan pembesar-pembesar negara sedangkan lemak dan kulitnya diberikan untuk membeli hati dan jiwa rakyat yang miskin.

Ini adalah kenduri pertunangan anak. Janganlah itu pun rakyat yang kena bayar. Saya selalu berkata yang sikap ini sudah menjadi budaya pimpinan kita. Sifat 'cepat tangan' ini memang sudah menjadi sebati dan amat payah untuk dibuang. Cara yang terbaik untuk mengelak dari kejadian seperti ini berlaku ialah dengan menolak parti yang dipimpin oleh pemimpin seperti ini.

Mereka tidak akan memperbaiki diri mereka kerana sikap ‘cepat tangan’ itu sudah menjadi darah daging didalam diri pemimpin-pemimpin kerajaan yang tidak mempunyai ‘accountability’ terhadap kesalahan yang mereka lakukan sendiri.

Tidak boleh nampak wang rakyat yang banyak terus sahaja meleleh air liur untuk membelanjakannya untuk kegunaan peribadi. Apa transformasi yang boleh dilakukan oleh pemimpin seperti ini sedangkan diri sendiri tidak mampu untuk ditransformasikan.

Jika pemimpin terlalu ‘cepat tangan’, ia amat merunsingkan rakyat yang mahukan pimpinan yang mempunyai 'intergriti' untuk menjaga harta benda mereka.

Sumber: Aspan Alias

Tiada ulasan:

Catat Ulasan