Pengikut

Khamis, 29 Mac 2012

Dr M akui: Umno tiada calon Melayu yang cerdik

Mantan Perdana Menteri Mahathir Mohamad akhirnya mendedahkan. Pimpinan tinggi Umno sengaja menahan golongan bijak pandai melayu sebagai rancangan untuk terus berkuasa antara sesama mereka, dan mengakibatkan keadaan sekarang bila parti kekurangan bakat baru terutama di peringkat tertinggi.

“ Sejak berdekad yang lalu, Umno tidak membenarkan mereka yang bijak menganggotai parti. Sebab itu ramai doktor masuk PAS. Ini membuatkan susah untuk Umno mendapat calun sesuai untuk menjamin kemenangan dalam pilihanraya.” Mahathir memberitahu Bernama rabu lepas.

Siapa patut dipersalahkan

Tapi Mahathir ialah bekas PM dan presiden Umno selama 22 tahun,dari 1981 hingga 2003, maka bertanggungjawab bagi sebahagian besar polisi yang membentuk Umno sehingga kini.

Samada kita suka atau tidak, Umno mempunyai reputasi buruk berdasarkan perkauman dan agama untuk memenangi kaum etnik terbesar dinegara ini-orang Melayu.

PM Najib Razak, khasnya, di cerca sebagai “jaguh talam dua muka” kerana menyokong tumbuhnya kumpulan NGO extremis hak ultra Melayu seperti Perkasa dan anti Kristian seperti Jati, sambil pada masa yang sama, menyebut2 polisi kesederhanaan kepada masyarakat antarabangsa.

Mahathir juga menggesa pemimpin Umno supaya meninggalkamm amalan hanya memilih ketua bahagian untuk bertanding. Komen ini timbul ketika Najib mula pusingan terkahir dalam memilih calun2 boleh menang untuk pilihanraya umum 13 yang dijangka tahun ini.

“Kita harus terima calun yang baik, samada mereka ahli Umno atau tidak.Kita mahu orang yang layak dan berbakat, kemudian baru kita boleh membentuk kerajaan yang berupaya,” kata Mahathir.

Perselisihan dalaman

Pemimpin pembangkang tidak terkejut dengan komen Mahathir, dan merasa kan beliau cuba mempengaruhi keputusan Najib berkenaan calon2 , daripada mengubah Umno.

“Umno sedang mengalami perselisihan dalaman paling teruk.Dalam semua negeri yang mereka perintah, sekurang kurangnya ada 2 kumpulan yang berlumba lumba untuk kuasa. Semua mahu calun mereka dipilih.Dalam politk, jika tiada kerusi samada di Parlimen atau Dewan Undangan Negeri, maka ibarat harimau tak bertaring. Mahathir ialah salah seorang dari panglima perang.Najib juga.Mereka ada kem mereka dan akan cuba memberi kan penyokong mereka sebahagian dari kerusi tersebut.

Sumber Berita: Malaysia Chronicle

Tiada ulasan:

Catat Ulasan