
Ini kerana menurut presidennya SM Mohamed Idris, beliau dimaklumkan sepanjang tempoh itu golongan tua, ibu tunggal, orang kelainan upaya (OKU) dan miskin tegar akan membanjiri bank itu dan semua cawangannya di seluruh negara untuk mengeluarkan bayaran kebajikan bulanan mereka.
“Ramai daripada penerima ini yang telah berusia dan resah serta terpaksa berdiri dalam barisan sehingga ke pintu masuk bank.
Sebelum ini, menurut SM Mohamed, bayaran dibuat melalui Jabatan Kebajikan Masyarakat.
BSN kemudiannya dilantik menjadi bank komuniti untuk menyalurkan bayaran itu.
Menurut presiden CAP itu, BSN juga cuba untuk mengatasi masalah berkenaan dengan mengeluarkan kad ATM tetapi kebanyakan penerimanya enggan menggunakan mesin bagi tujuan pengeluaran.
“Ramai mendakwa adalah sukar bagi mereka menggunakan mesin dan ada ketikanya mereka lupa nombor pengenalan diri (PIN). Keadaan ini boleh dijangkakan kerana mereka sudah berusia dan sering lupa,” katanya.
Katanya, bank komersial lain juga perlu menyediakan perkhidmatan untuk memudahkan golongan berkenaan mengeluarkan wang kebajikan mereka.
“Semua bank mestilah memainkan peranan mereka dalam membantu komuniti memandangkan inilah apa yang dikatakan tanggungjawab sosial korporat (CSR),” akhiri kenyataan media CAP itu. -Malaysiakini
Tiada ulasan:
Catat Ulasan