Pengikut

Jumaat, 27 April 2012

Hadir himpunan Bersih 3.0 bukti rasa cinta kepada negara

Kehadiran dalam perhimpunan Bersih 3.0 esok adalah bukti rasa cinta kepada negara, tegas Timbalan Presiden PAS, Mohamad Sabu (gambar).

Beliau juga menyeru semua rakyat yang cintakan negara agar tidak mempedulikan tindakan kerajaan Umno yang tidak membenarkan perhimpunan Bersih 3.0 diadakan di Dataran Merdeka.

Bagi Mohamad, tidak pelik sama sekali jika kerajaan Umno tidak membenarkan perhimpunan Bersih 3.0 diadakan di Dataran Merdeka dan sebab itulah perhimpunan tersebut mesti diteruskan.

"Kalau kerajaan (Perdana Menteri, Datuk Seri) Najib (Tun Razak) benarkan perhimpunan Bersih 3.0 di Dataran Merdeka, itu pelik.

"Kalau dia tak benarkan, itulah Malaysia di bawah BN (Barisan Nasional)," katanya.

Dan atas sebab yang sama jugalah perhimpunan sedemikian mesti diadakan terus-menerus bagi memastikan pilihan raya yang bersih dan adil akhirnya menjadi kenyataan supaya Malaysia yang tertindas dapat dibebaskan, kata beliau.

"Kalau tidak berhimpun dan berhimpun lagi, jangan mimpilah pilihan raya yang adil dan bersih akan diadakan di negara ini.

"Selagi pilihan raya tidak adil dan tidak bersih, tidak ada harapan sama sekali untuk melihat Malaysia yang tertindas dapat dibebaskan," katanya.

Mohamad yakin rakyat yang waras tidak sanggup lagi melihat negara ini berada di bawah BN yang bukan sahaja tidak henti-henti menyembelih kebebasan rakyat malah semakin ditakuti akan menyebabkan negara ini bankrap.

"Tengoklah bila Najib pegang Felda, rizab tunai Felda tinggal RM1.35 bilion sahaja tahun ini dan berhutang pula RM6.5 bilion dari Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP).

"Srdangkan sebelum Najib pegang, Felda ada rizab tunai sehingga RM4.5 bilion dan tak ada hutang.

"Bayangkanlah apa akan terjadi pada negara ini jika Najib dan Umno terus perintah," katanya.

Keadaan sedemikian, kata Mohamad, hanya boleh diubah dengan pilihan raya yang adil dan bersih.

"Sebab itulah hadir ke perhimpunan Bersih 3.0 adalah adalah tanda dan bukti rasa cinta kepada negara ini supaya penindasan serta pemunggahan kekayaan negara dapat dihentikan," katanya

Perhimpunan Bersih 3.0 esok akan mengulangi tuntutan supaya Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) membersihkan daftar pengundi, mereformasikan undi pos, gunakan dakwat kekal, masa kempen minima 21 hari, akses media yang bebas dan adil, kukuhkan institusi awam, hentikan rasuah dan hentikan politik kotor.

Dalam perkembangan berkaitan, Dewan Bandaraya Kuala Lumpur mula memasang penghalang di sekeliling Dataran Merdeka sekitar jam 2.30 pagi tadi - lebih tiga jam sebelum arahan awal dikuatkuasakan.

Datuk Bandar Kuala Lumpur Tan Sri Ahmad Fuad Ismail menyifatkan keputusan untuk mengadakan perhimpunan Bersih 3.0 sebagai isu keselamatan.

Beliau berkata, polis patut campurtangan membantu DBKL bagi menegakkan undang-undang.

Sumber - HarakahDaily

Tiada ulasan:

Catat Ulasan