Pengikut

Isnin, 26 Disember 2011

Dari dulu hingga sekarang Umno rompak duit rakyat

Umno-BN (1956 ke 2011): Kerajaan perompak

Sejak 54 tahun UMNO / BN telah mengeksploitasikan sumber-sumber semula jadi dan buatan manusia.

Air

Kami menikmati air hujan sepanjang tahun dan air sungai juga. Namun, kita masih mengalami kekurangan air dan banyak kampung-kampung masih tidak disalurkan air dan bagi mereka yang telah disalurkan air, kualitinya rendah kerana ia dicemari dengan sebatian ferik tinggi dan kotoran kehitam-hitaman yang sangat halus. Adakah ia sesuatu mustahil untuk menyediakan seratus peratus bekalan air bersih bagi ke seluruh negara kerana selepas 54 tahun kemerdekaan kita mampu untuk menghantar angkasawan (pelancong angkasa) ke pangkalan angkasa lepas antarabangsa? Bukankah Malaysia bagi UMNO BN segalanya “Boleh”?

Kerajaan UMNO BN telah beberapa kali mengingatkan kita bahawa krisis air mungkin akan berlaku dan jumlah wang yang sangat besar diperlukan bagi penyaluran air mentah dari Pahang ke Selangor. Melaka juga mendapat bekalan air mentahnya dari Sungai Muar di Johor and Sungai Linggi di Negeri Sembilan. Tetapi, benarkah kita perlu membelanjakan sejumlah wang yang besar untuk memindahkan air dari satu negeri ke negeri yang lain? Apakah ini bermakna UMNO / kerajaan BN telah mengakui kegagalan mereka biarpun selepas menswastakan sistem bekalan dan rawatan air, kita tetap akan menghadapi krisis air?

Satu-satunya sebab munasabah kenapa kerajaan UMNO BN telah gagal dalam tugasnya menyediakan air bersih dan murah, jika tidak percuma, bagi keseluruhan Negara adalah kerana projek-projek pemindahan air hanya skim-skim untuk mendatangkan keuntungan ber;ipat ganda bagi pemimpin korup dan kroni-kroni mereka.

Kerajaan UMNO BN hanya lebih berminat menjana wang melalui skim-skim ini untuk merompak wang. Jika mereka betul-betul komited untuk menyediakan bekalan asas yang penting ini, Malaysia sudah lama berada dalam tangga teratas dalam sistem bekalan air berteknologi tinggi.

Kepakaran kita juga mungkin boleh membantu negara-negara yang berada dalam kawasan iklim panas. Namun, Singapura yang kekurangan sumber air semula jadi telah terlibat dengan aktif melalui syarikat perunding Public Utility Boardnya PUB Consultants Private Limited (PUBC), subsidiari kepunyaan syarikat induk PUB sebagai perunding air untuk beberapa Negara di Timur Tengah seperti Qatar, Saudi Arabia and Abu Dhabi. PUBC juga terlibat dalam pengurusan air di China, India, Australia dan Brunei.

Beras

Kita juga pernah memiliki sebahagian besar kawasan sawah di negeri Kedah yang merupakan “jelapang padi” tetapi kawasan ini telah banyak dikurangkan sehinggakan terdapat satu keperluan untuk mengadakan satu lagi kawasan yang amat besar di Sarawak untuk penanaman beras. Beras adalah makanan ruji kita dan ia merupakan wawasan Kementerian Pertanian untuk menjadi mampu menyara makanan ruji ini untuk negara.

Skandal NFC adalah sebahagian daripada wawasan ini. Tetapi benarkah kita perlu memusnahkan sawah-sawah padi untuk yang pada mulanya? Mengapa ini tidak dielakkan? Tiadakah tanah lain dan bukit-bukit kecil yang boleh digunakan untuk tujuan ini?

Bila Thailand dilanda banjir yang merosakkan sawah-sawahnya, kita gusar akan nasib yang bakal menimpa iaitu kekurangan beras bagi bekalan dunia, tetapi kerajaan UMNO BN di bawah Perdana Menteri Najib Razak tidak membuat apa-apa setakat ini untuk memastikan bahawa kami mempunyai cukup bekalan yang cukup dari pengeluar tempatan kami. Kita perlu mempunyai kami “jelapang padi ” dan kita perlukannya segera.

erajaan UMNO BN juga buat memastikan bekalan makanan kita cukup, tetapi apa yang telah terjadi ialah akibat perbuatan ahli-ahli politik yang jahat, tidak berperasaan dan tamak yang membenarkan kawasan-kawasan sawah bertukar menjadi tanah komersial dan kediaman. Kita mempunyai kawasan yang sangat luas namun, oleh kerana kehalobaan projek-projek dan skim-skim UMNO dan BN, tanah-tanah ini menjadi semak samun dipenuhi rumpai yang menjalar. Mengapa berpura-pura untuk mengadakan “jelapang padi” apabila usaha melaksanakan projek itu dengan betul dan dengan jayanya tiada?

Balak

Kayu balak yang memerlukan ribuan tahun untuk matang telah pupus dari hutan dara hanya dalam satu generasi. Penebangan balak tanpa berfikir mendatangkan bencana pada masa depan dan memusnahkan cara kawasan orang-orang pribumi! Namun sebahagian besar kawasan negeri-negeri seperti Sabah, Sarawak dan Pahang masih mundur. Di mana perginay semua wang hasil balak ini? Siapakah yang mendapat habuannya?

Malangnya biarpun selepas mengetahui yang balak kita telah pupus, kerajaan UMNO BN tidak melakukan penanaman semula untuk menambah bekalan. Walau apa pun usaha-usaha yang telah dilakukan, ia terlalu sedikit dan sudah terlambat. Ini hanya satu lagi skim mendatangkan keuntungan untuk membekalkan anak-anak benih. Kita begitu terdesak untuk mendapatkan kayu hinggakan pokok-pokok getah juga sudah kekurangan bekalan - bukan untuk lateksnya tetapi kayunya!

Petroleum

Pada tahun 1994, jumlah itu aset tunai milik Petronas, sumber utama pendapatan kita adalah lebih kurang RM20 bilion, tidak termasuk aset-aset dan modal untuk pelaburan. Namun, pada hari ini, Petronas langsung tidak boleh mencari modal yang cukup untuk meneroka lebih banyak medan minyak. Walaupun begitu , Dr Mahathir masih lagi penasihatnya sedangkan Hassan Merican dibuang dan Tun Salleh Abbas, yang cuba untuk menghalang mengaliran keluar dana Petronas, telah disingkirkan dai jawatan Hakim Besar.

Daripada memberi faedah negara, dana Petronas telah sebaliknya digunakan untuk membiayai kos bahan api bagi IPP yang juag berkaitan dengan UMNO. Pada masa yang sama TNB, syarikat berkaitan kerajaan yang sepatutnya kukuh dari segi kewangan telah menerima nasib yang sama seperti Malaysia Airline System (MAS).

KWSP, Tabung Haji dan FELDA

KWSP dan Tabung Haji juga menanggung risiko. Peneroka-peneroka FELDA juga ditipu. Hanya kerana kebanyakan daripada mereka telah berjaya mencapai kehidupan lebih baik dan sekarang mempunyai sedikit wang, ia juga adalah satu skim yang mendatangkan keuntungan untuk UMNO daripada peneroka-peneroka itu sendiri. Ia juga sama saja untuk semua skim-skim penswastaan yang lain.

Fasiliti dan infrastruktur sedia ada

Infrastruktur mahal seperti stadium ditinggalkan mereput sahaja,malah Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur juga menerima nasib yang sama. Selepas mencurahkan wang yang banyak untuk projek-projek mega ini, subkontraktor ditinggal dengan “sisa-sisa” maka mereka perlu mengambil jalan mudah untuk menyelesaikan semua kerja.

Tidak hairanlah apabila kemudahan-kemudahan ini dibina tanpa kualiti. Stadium Nasional dan Kompleks Sukan mereput akibat tiada penyelenggaraan, bumbung Stadium Terengganu sudah roboh, rekahan di lebuh raya MRR2, kebocoran atap Bangunan Parlimen, kos yang tinggi bagi pembinaa Istana Negara yang baru dan banyak lagi.

Pusat PengangkutanLembah Klang (KVMRT) yang merupakan lubuk emas bagi mereka telah pun berada dalam keadaan nazak. Sudah pasti projek itu akan memerlukan wang lagi. Kos keseluruhan sekarang adalah RM60 bilion dan akan berganda apabila siap pada tahun 2017 menjadi 120 bilion iaitu separuh daripada bajet 2012 sekarang!

Bayaran untuk Independent Check Engineer (ICE) HSS Integrated juga dikatan menelan belanja kira-kira RM720 juta walaupun mereka sebenarnya tidak terlibat dalam kerja merekabentuk, tetapi lebih kepada penyemakan dan memberi konsultasi. Sebenarnya, dalam pasaran, skop tugas ini tidak harus menelan belanja lebih daripada RM20 juta untuk kontrak tiga tahun.

Tenaga professional

Terlalu banyak wang telah dibelanjakan bagi pendidikan walaupun kita cuma menghasilkan graduan-graduan sederhana berbakat, sementara mereka yang mempunyai kebolehan sebenar memilih untuk pergi ke luar negara. Ini adalah suatu pembaziran walaupun kerajaan UMNO BN tidak risau. Kita juga tidak lupa akan kegagalan besar makmal komputer sekolah dengan pembinaan tidak lengkap, bumbung-bumbung jatuh, kekurangan kemudahan dan komputer-komputer yang rosak selepas membelanjakan RM550 juta dan satu selanjutnya RM300 juta bagi membetulkan kerosakan-kerosakan tanpa sesiapa betul-betul melaksanakannya!

Yang bijak pandai meninggalkan negara dan mengakibatkan dalam penghijrahan cendekiawan. Namun kita memerlukan mereka bagi membantu memajukan negara. Kita tidak boleh mampu menjadi seperti AS di mana mereka mempunyai wang untuk memperolehi bakalan perkerja ini. Wang yang dilaburkan Malaysia untuk belianya selama lima belas tahun, menyediakan pendidikan mereka sejak sekolah rendah, telah memanfaatkan orang lain, bukan kita sendiri.

Tetapi, demi politik, ini tidak diakui. Bekas perdana menteri Mahathir Mohamad telah berkata pada satu masa dahulu, pintu itu terbuka, kami tidak akan menghentikan sesiapa daripada meninggalkan negara. Yang tinggal di Malaysia ialah orang seperti Ibrahim Ali dan geng jahat Perkasanya. Apakah masa depan yang boleh mereka tawarkan untuk anak-anak kita kecuali melancarkan kempen-kempen 'meludah' dan semangat kejadian 13 May-tak-takutkan-kami?

Laporan GFI

Laporan Global Financial Integrity yang terbaru (GFI) memberitahu kita bahawa RM1 trilion wang telah dibawa keluar negara secara haram.

Ini menjelaskan bagaimana korupnya negara kita, dengan meningkatnya, ketamakkan para pemimpin UMNO terhadap sumber utama yang menyebabkan ini berlaku. Kesetiaan dan minat mereka tidak ada sangkut-pautnya kepada rakyat atau orang Melayu sendiri yang membentuk 60% jumlah keseluruhan penduduk. Apabila semua orang menderita, lebih ramai daripadanya adalah orang Melayu kerana lebih ramai orang Melayu daripada orang lain dalam Negara kita. Benda yang paling menakutkan adalah majoriti orang miskin juga orang Melayu, yang sekali lagi membuktikan bahawa UMNO telah menjaga berminat menjaga kepentingan skim-skim yang mendatangkan keuntungan baginya dan bukan mengagihkan kekayaan bagi manfaat semua – sama ada Melayu atau sebaliknya.

Bilakah semua kekarutan ini akan berhenti? Ini adalah persoalan yang rakyat Malaysia harus pandang serius. Sejak 54 tahun yang lalu, kita bandingkan diri dengan orang lain di rantau ini dan dunia , supaya ia lebih jelas bagi kita. Masanya telah tiba untuk mengakhirkan pemerintahan UMNO dan BN dan bukankan lebih baik untuk berbuat begitu pabila datangnya PRU ke-13 nanti, yang dijangka akan berlangsung awal tahun depan. - Malaysia Chronicle


Tiada ulasan:

Catat Ulasan