Pengikut

Rabu, 24 November 2010

Tiada 1Malaysia di Perak

iada 1Malaysia di Perak, jelas Ahli Parlimen Bukit Gantang Nizar Jamaluddin ketika diminta mengulas program pro-perkauman membabitkan ketua-ketua kampung negeri itu di satu taklimat Majlis Keselamatan Negara di Cameron Highlands, baru-baru ini.

Nizar berpendapat program-program berunsur hasutan ini adalah persedian Umno-BN menghadapi kemungkinan pertukaran kerajaan dalam pilihanraya umum akan datang.

"Program itu sejak dahulu lagi. semasa kami dalam kerajaan lagi, kerja menghasut penghulu telah dibuat semasa pemerintahan pakatan rakyat," katanya ketika dihubungi oleh TV Selangor hari ini.

"Ramai diantara penghulu lama itu tidak menerima hasutan umno-bn apabila kita mengurus kerana dulu kita berurusan secara terus dengan mereka. jadi sebahagian besar mereka menyokong pakatan rakyat. jadi setelah bn merampas kuasa mereka ingin menghasut semula penghulu-penghulu memainkan peranan supaya rakyat di akar umbi membenci pakatan rakyat," katanya lagi.

Menurut sumber, para penceramah yang dijemput ke sesi taklimat itu membangkitkan perasaan perkauman ketika membincangkan isu-isu sensitif.

Program yang asalnya berupa taklimat isu-isu keselamatan negara menjadi medan politik kepada para penceramah untuk memastikan Umno BN terus kekal memerintah negeri Perak.

Menurut sumber itu lagi, para pengetua dan guru-guru besar sekolah-sekolah seluruh Perak juga akan dikumpulkan bagi tujuan program yang sama.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan