Pengikut

Sabtu, 21 April 2012

Yuran Dan Elaun Percuma Untuk Pelajar Yang Layak

Yuran percuma akan diberikan kepada semua pelajar Institusi Pendidikan Tinggi Awam (IPTA) tanpa mengira latar belakang keluarga pelajar berdasarkan prinsip pendidikan percuma adalah tanggungjawab kerajaan dalam memenohi hak rakyat.

Sebaliknya biasiswa untuk elaun sara hidup pelajar pula akan bergantung kepada kemampuan keluarga pelajar terbabit.

Demikian menurut Pengarah Startegi Parti Keadilan Rakyat, Rafizi Ramli ketika mengulas pandangan pensyarah Universiti Islam Antarabangsa Malaysia (UIA), Dr Maszlee Malik dalam satu wawancara dengan TVS baru-baru ini.

“Kita percaya bahawa pendidikan ini adalah hak kepada rakyat terutama golongan berpendapatan rendah kecualilah dalam keadaan-keadaan tertentu di mana latar belakang keluarga itu betul-betul kaya memang tidak memerlukan langsung.

“Model yang kita pertimbangkan sekarang, kerajaan akan menanggung yuran di IPTA dan kerajaan juga akan berikan elaun sara hidup kepada mereka yang layak berdasarkan latar belakang ekonomi keluarga dan pencapaian, yang ini mereka akan dapat elaun sara hidup seperti mana sebelum ini kita panggil biasiswa.

“Kecuali mereka yang tidak layak kerana latar belakang keluarga mereka kaya, mereka boleh memilih membayar sendiri elaun sara hidup atau mengambil pinjaman, itu terpulang kepada mereka.

“Jadi ia tidak begitu berbeza dengan apa yang disebut oleh Dr Maszlee,” beritahu Rafizi ketika dihubungi TVS hari ini.

Menurut Rafizi, meskipun terdapat golongan pelajar yang perlu menanggung sendiri elaun sara hidup mereka, beban tersebut menjadi lebih ringan setelah yuran pengajian di IPTA dibiyai oleh kerajaan.

“Memang akan ada segolongan pelajar negara ini yang kena membayar, cuma bayaran itu untuk elaun sara hidup.

“Oleh kerana perbelanjaan paling besar adalah yuran, walau ada yang kena bayar sendiri elaun sara hidup tetapi ia tidaklah membebankan  sehingga menyebabkan ada orang yang tak dapat ke universiti kerana faktor kewangan,” ujarnya lagi.

Rafizi turut menyambut baik cadangan Dr Maszlee agar sistem wakaf dan ‘endowment’ (pembiyaan) dipraktikan di negara ini bagi membolehkan IPTA memiliki autonomi sekaligus mampu menjana pendapatannya sendiri.

Bagaimanapun menurut Rafizi, mutu pendidikan IPTA di negara ini haruslah dipertingkatkan bagi menarik minat pihak korporat dan individu untuk membiyai program-program di IPTA.

Sebelum ini dalam wawancara oleh TVS, Dr Maszlee yang merupakan Pensyarah Ilmu Wahyu dan Sains Kemanusiaan menyatakan bahawa pendidikan percuma bukanlah bermakna rakyat tidak perlu mengeluarkan sebarang kos untuk melanjutkan pelajaran di peringkat pengajian tinggi.

Menurut Dr Maszlee suatu bayaran minima yang lebih munasabah terpaksa dikenakan terhadap pelajar seperti yang berlaku di negara Jerman.

Sumber - TVS

Tiada ulasan:

Catat Ulasan