Pengikut

Rabu, 18 April 2012

P.Pinang Tidak akan Naikkan Tarif Air

Kerajaan Pulau Pinang berjaya mencatatkan pengurangan penggunaan air domestik sebanyak 6 liter per kapita untuk tahun lalu dan ia merupakan penurunan yang pertama semenjak tahun 2004.

Jumlah itu, menurut Ketua Menteri Pulau Pinang, Lim Guan Eng, adalah jauh daripada sasaran yang ditetapkan pada tahun 2011 dan ia merupakan pencapaian yang membanggakan.

“Badan-badan bukan kerajaan (NGO) berkata bahawa Pulau Pinang mengalami penggunaan air tertinggi kerana Pulau Pinang menikmati tarif air yang terendah dan tidak menghargai air.

“Tetapi di atas kertas, kita mencatatkan penggunaan air domestik (3.2 bilion liter) kepada 285 l/p/d pada tahun lalu dan ini jauh ketinggalan dalam penggunaan purata negara sebanyak 203 l/c/d.

“Ini juga lebih baik dari sasaran yang ditetapkan iaitu 233 l/c/d,” jelas Guan Eng dalam kenyataan medianya bersama Pengerusi Perbadanan Bekalan Air Pulau Pinang (PBAPP).

Sementara itu, beliau turut mengumumkan Kerajaan Pulau Pulau tidak berhasrat untuk menaikkan tarif air demi memastikan rakyat terus menikmati tarif air terendah di Malaysia.

“Walau bagaimanapun, WCS (Surcaj Pemuliharaan Air) mungkin akan dinaikkan jika tiada pengurangan ketara dalam penggunaan air.

“1.6 juta rakyat Pulau Pinang digesa untuk menggunakan air secara lebih bijak di rumah dan sekiranya tidak berbilion ringgit diperlukan untuk membina sumber air baru, takungan dan stesen pam serta meletakkan tambahan paip bagi memastikan air dapat disalurkan kepada semua,” tambah Guan Eng.

Tarif air domestik Pulau Pinang iaitu purata sebanyak RM0.31 bagi setiap 1,000 liter untuk 35,000 liter pertama sebulan adalah yang terendah di Malaysia.

Sebelum ini, NGO telah mengkritik Kerajaan Negeri kerana enggan menaikkan tarif air dan juga berkata bahawa Surcaj Pemuliharan Air (WCS) yang dikenakan ke atas mereka yang telah membazirkan air adalah tidak mencukupi.

Oleh itu, PBAPP memperkenalkan Surcaj Pemuliharaan Air (WCS) sebanyak RM0.24 untuk setiap 1000 liter bagi penggunaan melebihi 35,000 liter sebulan untuk membendung pembaziran air domestik.

Sumber - tvS

Tiada ulasan:

Catat Ulasan